Cześć Kochani!
Dziś mam dla Was drugą część cyklu #PrzełamujemyDressCode, który powstaje we współpracy z polską marką odzieżową Nife. W pierwszej części pisałam Wam o ogólnych zasadach business dress code, natomiast dzisiaj przyszła pora na kolory w biznesie. Gotowi? :)
O kolorach mogłabym pisać naprawdę wiele. Odkąd pamiętam, zawsze interesowało mnie ich znaczenie. W dzieciństwie byłam ciekawa co świadczy o mnie mój ulubiony wówczas kolor (żółty), nieco później chciałam wiedzieć jaki wpływ na samopoczucie mają błękitne ściany w pokoju, w którym spędzałam większość swojego czasu, natomiast w okresie licealnym z zaciekawieniem słuchałam grafika, który tłumaczył mi psychologię barw w odpowiedzi na pytanie o to, czym sugerował się przy wyborze kolorów na stronie internetowej. Zwieńczeniem moich studiów Stylizacji i kreowania wizerunku była praca dyplomowa – oczywiście, na temat kolorów. ;)
Czym zatem jest kolor?
Kolor (barwa) wg definicji słownikowej to wrażenie wywołane przez światło padające na oko ludzkie. Jest to właściwość ciała, która zależy od pochłaniania, odbijania lub rozpraszania fali świetlnej o określonej długości.
Postrzeganie kolorów i ich cech jest względne, zmienia się w zależności od ich występowania oraz otoczenia. Barwa widziana indywidualnie prezentuje się inaczej dla ludzkiego oka, niż barwa widziana w towarzystwie innych kolorów. Przykładowo: niebieski kwadrat na czarnym tle wyda się jaśniejszy od tego samego kwadratu na białym tle.
Jakie jest jego znaczenie?
W życiu człowieka kolor obecny był od początku jego istnienia. Każda kultura przypisywała samodzielnie symbolikę wybranym kolorom, nierzadko symbolika ta kolosalnie różniła się w rozmaitych kulturach i tak też zostało do dzisiaj – w wielu kulturach czy społeczeństwach kolory mogą oznaczać coś zupełnie innego. Otaczające nas barwy bardzo silnie na nas oddziałują, sporo o nas mówią, wyrażają nasze emocje, wpływają na kontakty z innymi, są odzwierciedleniem statusu oraz władzy.
Wiedza z zakresu oddziaływania barw wykorzystywana jest w wielu dziedzinach (m.in. w modzie, kreowaniu wizerunku firm oraz osób prywatnych, reklamie czy terapii). Psychologia kolorów to nauka, która bada wpływ kolorów na psychikę człowieka. Każdy kolor jest w pewien sposób powiązany z doświadczeniem ludzkim – zarówno na poziomie instynktownym, jak i na poziomie skojarzeń. Organizm reaguje w określony sposób na różnego rodzaju kolory. Barwy ciepłe mają długie fale, zatem do przetworzenia ich przez oko i mózg zużywamy więcej energii, co za tym idzie – organizmowi towarzyszy stan pobudzenia wskutek przyspieszenia metabolizmu. W przypadku kolorów chłodnych, tj, fiolet, błękit, zieleń, organizm zużywa mniej energii, ponieważ fale chłodniejszych barw są krótsze. W ten sposób metabolizm zwalnia, tym samym relaksując organizm.
Co oznaczają konkretne kolory w psychologii barw?
Kolor czerwony – jeden z najbardziej zauważalnych, intensywnych i stymulujących kolorów. W naturalny sposób przyciąga uwagę, wprowadza organizm w stan ekscytacji, wywołując adrenalinę. Oznacza pewność siebie, władzę i energiczność. Idealny dla osoby kierującej zespołem, chcącej okazać autorytet. Nie nadaje się na rozmowy kwalifikacyjne.
Kolor żółty – kojarzony niezwykle pozytywnie, m.in. ze słońcem, ciepłem, intelektem, energią. Wywołuje przyjemne uczucia szczęścia i radości, uwalnia serotoninę. To kolor dla osób będących duszami towarzystwa – otwartych, przyjacielskich, łatwo nawiązujących relacje z innymi. Nie nadaje się na formalne spotkania biznesowe oraz negocjacje.
Kolor pomarańczowy – połączenie żółci i czerwieni. Kolor niezwykle ekstrawagancki, symbol zabawy, ciepła, energii. Pobudza, ociepla, nastraja pozytywnie, stymuluje apetyt. To kolor dla ludzi dobrze zorganizowanych i nastawionych na realizację celu. To najmniej profesjonalny kolor, zatem należy go dawkować w jak najmniejszych ilościach.
Kolor zielony – jedna z najbardziej odprężających barw. Kojarzy się z naturą i roślinnością, przywołuje poczucie bezpieczeństwa, spokój, stabilizację. Zielony symbolizuje świeżość, wzrost, płodność, harmonię, energię, młodość, zdrowie, ekologię. Nadaje się na spotkania w plenerze i łagodzenie konfliktów, niewskazany na spotkania biznesowe.
Kolor niebieski – to kolor nieba i morza. Działa uspokajająco, oznacza stabilizację, wywołuje poczucie bezpieczeństwa, wzbudza zaufanie. Niebieski symbolizuje prawdę, mądrość, lojalność, wiarę, czystość, wiedzę, profesjonalizm. Granat to świetna alternatywa dla czerni – bardziej przystępny, okazujący autorytet i przystępność, bardzo popularny w business dress code.
Kolor fioletowy – to symbol władzy, luksusu, bogactwa, autorytetu i wyrafinowania. Jest bardzo introwertyczny, zachęca do medytacji. Należy go unikać podczas rozwiązywania konfliktów, szkoleń oraz konsultacji.
Kolor brązowy – to kolor ziemi, natury. Kojarzy się z bezpieczeństwem, przytulnością, przystępnością oraz nudą. Dodaje nie tylko otuchy i wsparcia, ale też lat. ;) Kolor dla osób skromnych, przewidywalnych, będących zazwyczaj na drugim planie.
Kolor czarny – w zasadzie to brak koloru. Symbol władzy, trwałości, mocy, inteligencji, elegancji, luksusu. Dodaje powagi, autorytetu, jest tajemniczy, ekskluzywny. Sugeruje wyższość, godność, wysoki standard. Uwypukla inne kolory. Buduje dystans. Idealny na oficjalne spotkania biznesowe. W business dress code najczęściej stosowany po godzinie 17:00.
Kolor szary – to najbardziej neutralny kolor pod względem psychologicznym. Idealny do negocjacji oraz rozwiązywania konfliktów, jednak postrzegany jako kolor dla osób zamkniętych w sobie.
Kolor biały – połączenie wszystkich kolorów. Biel to symbol czystości, niewinności, bezpieczeństwa, a także poddania. Biel jest kojąca, czysta, dostojna, najbardziej neutralna ze wszystkich kolorów. Odświeża po długiej podróży, rozjaśnia twarz, jest doskonała na koszule i bluzki. Nie nadaje się na ważne spotkania biznesowe (noszona od stóp do głów).
Oprócz obszernego tekstu, mam dla Was również stylizację, w której zestawiłam biel z kobaltem (czyli moim ulubionym kolorem ever ♥). Niesamowicie delikatna, kobieca bluzka z szalowym dekoltem i niebieska spódnica midi to rewelacyjne połączenie idealnie nadające się zarówno do pracy, jak i na różnego rodzaju okazje (np. zbliżające się Święta Bożego Narodzenia). Co sądzicie o tym zestawieniu? Lubicie/nosicie spódnice tej długości?
zdjęcia & postprodukcja: Amelia
bluzka – Nife
spódnica – Nife
buty – DeeZee
torebka, zegarek – Michael Kors
Jaki jest Wasz ulubiony kolor? Zgadzacie się z jego znaczeniem? Dajcie znać w komentarzu! :)
Buziaki! ♥
5 comments
spódnica cudna :) A ty jak zawsze wyglądasz śliczne. Pozdrawiam
jeszcze ładniejsza niż ostatnio!
Rozkwitłaś w tej stylizacji! :) Podoba mi się zwłaszcza spódnica- brawo za piękny chabrowy kolor! :) moim ulubionym kolorem jest czerń – weszła mi w krew, bo zbyt często spotykam ją na sali sądowej ;) uściski Joasiu :* :*
Buty są śliczne, ale czy wygodne? Dałabym radę przetańczyć w nich studniówkę? Bardzo proszę o odpowiedź :3
Wyglądasz obłędnie! Kolor spódnicy urzekł mnie totalnie i sama z chęcią bym się tak ubrała :)